Ojeté
vozy
skladem
Roadshow

Šrotovné

thumb

Český vozový park stárne čím dál víc. Podle aktuálních statistik Svazu dovozců automobilů za první pololetí 2017 je průměrné stáří českého vozového parku už 15 let, čímž se Česká republika v tomto parametru řadí mezi nejhorší státy Evropské unie. Tento problém je sice dlouhodobě známý, bohužel jej však v Česku koncepčně nikdo neřeší. „Po letech přešlapování na místě, kdy se sice na různých úrovních poukazuje na palčivost této neutěšené situace, ale zcela chybí jakákoliv konkrétní akce či vůle něco změnit k lepšímu, jsme se rozhodli převzít sami zodpovědnost a chceme naším skutečně vysokým finančním bonusem pomoci českým motoristům ke koupi nového vozu,“ vysvětluje František Neuman, ředitel značek Citroën a DS v České republice.

Příklady šrotovného u vozů Citroën:

  • C1 - 30 000 Kč
  • C3 - 30 000 Kč
  • C-Elysée - 30 000 Kč
  • C3 Picasso - 45 000 Kč
  • C4 - 50 000 Kč
  • C4 Cactus - 75 000 Kč
  • C4 Picasso / Grand C4 Picasso - 100 000 Kč
  • Berlingo - podle verze - 100 000 Kč / 110 000 Kč / 120 000 Kč

Různá zvýhodnění při odevzdání dosluhujícího či ojetého vozu jsou u českých prodejců poměrně bežná, ale výhoda pro zákazníka se pohybuje v řádech nižších desítek korun. Šrotovné od Citroënu je však výrazně vyšší a činí koupi nového vozu opravdu dostupnější. Za příklad může posloužit v tuzemsku velmi oblíbený model Citroën Berlingo, který je ve verzi SHINE 1.6 BlueHDi 100 s manuální převodovkou díky šrotovnému od Citroënu zvýhodněn o 120 000 Kč. Zákazník tak při splnění jednoduchých podmínek šrotovného zaplatí za zcela nové dieselové berlingo oproti původní ceníkové ceně 524 800 Kč pouze 404 800 Kč.

Výrazně zvýhodněny jsou díky šrotovnému od Citroënu samozřejmě i další modely francouzské značky vyjma modelových řad C5 a Spacetourer. Tato na českém trhu ojedinělá akce startuje 1. září a potrvá do vyčerpání částky, kterou Citroën vyčlenil na podporu omlazení českého vozového parku, popř. skončí nejpozději 31. prosince 2017. „V rámci šrotovného od Citroënu se chceme primárně zaměřit na nejstarší vozy našich silnic, tedy ty, které splňují pouze emisní normy EURO 1 až EURO 3,“ upřesňuje František Neuman motivy francouzské značky a dodává, „takové vozy necháme zcela na naše náklady ekologicky zlikvidovat, aby byla garance, že se již znovu nedostanou do provozu.“

Akce se však nevztahuje výhradně na zmíněné staré automobily. Pokud zákazník přiveze svůj současný automobil, který je vhodný pro další prodej, nabídne mu za něj prodejce další peníze na protiúčet a zároveň i šrotovné. Zákazníkům, kteří nemají vůz na protiúčet nebo nechtějí svůj současný vůz vykoupit, nabídne značka Citroen ekologický bonus ve vyši 80% šrotovného. Díky tomu je nyní výměna stávajícího automobilu za nový, modernější, úspornější a v neposlední řadě také bezpečnější, pro každého dostupnější, než kdy předtím.

Vzhledem k výrazně se zpřísňující zejména evropské legislativě, čeká na majitele starších vozů spousta omezení a poplatků. Vždyť i sousední Německo zavádí mýtné na svých dálnicích, které poměrně dramaticky cenově znevýhodňuje starší vozy, jež představují větší emisní zátěž pro životní prostředí. Čím dál více omezení pro starší vozy je také pro vjezd do německých měst a leckdy i vesnic. U starších vozů je samozřejmě nižší i úroveň bezpečnosti, což je rovněž aspekt, který by měli čeští řidiči brát v potaz, stejně jako další rizika spojená s koupí či provozem staršího ojetého vozu - např. časo se vyskytující problém demontovaného filtru pevných částic, kvůli kterému vůz neprojde technickou kontrolou a na majitele tak čeká spousta dalších starostí a nemalých dodatečných finančních nákladů.